Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 3 juni 2007

MENTALVÅRD 6 !

Av Bengt - 3 juni 2007 23:27


Hårklippning!


Förra smidet slutade med rakning. Nu fortsätter jag där. Som jag sa fick vi ju även klippa patienterna själva på avdelningen. Det var ju inget man fått eller fick någon undervisning i. Det var bara att sätta igång att klippa patienterna. Det värsta var att klippa psykopaterna. De ville ha det snyggt och bråkade mkt om det inte blev snyggt och som de ville ha det. Dem slapp jag i alla fall att börja träna på! Då skulle jag nog blivit utsatt för fler mordförsök, om jag inte rent av skulle blivit mördad. Glömmer inte hur en kvinnlig vårdare hade fått  håret avslitet med rötter och svål av en sådan patient! Hon kunde sen inte arbeta kvar.

Den första patient var en liten klubbig man som hade ett stort yvigt ljust hår och inte klippt på länge varför det var långt också. Så började jag klippa. Jag vågade inte klippa av så mycket. Men oj,oj, som det såg ut! Ni vet sån där gammal potta ( nattkärl) klippningen sår ut som jag hade använt en sådan på huvudet och klippt runt den. Jag klippte, begrundade resultatet och klippte igen. Till sist hade jag klippt färdigt. Men stackars patient han hade ju inte mer hår att klippa, så det var klart jag var färdig med klippningen på honom!

Nästa patient jag klippte fick lyckligtvis ha lite hår kvar! Efterhand som jag klippte patienterna, så blev det bättre och bättre. Till sist kunde jag även klippa psykopaterna så de blev nöjda.

Något år senare på ett annat mental sjukhus stod jag klippte en patient. Då stod det en annan patient och tittade på min klippning och så sa han: Din klippning blir ju snygg men hur i herrans namn håller du verktygen? I dag förstår jag inte hur jag kunde klippa så som jag då höll i dem! Jag undrade vänligt hurså. Svaret från honom var att han var frisör och sen lärde den patienten mig hur man höll i frisörverktyg när man klipper!

Så en rolig kommentar från en patient. Vilket det finns många från.

En dag när jag stod och badade en patient hörde jag en röst utanför badrummet. Det var en Patient som gick fram och tillbaka och pratade med sig självt. Han gick där och undrade varför ingen kommit på att göra dem på det viset. Det skulle ju ta mindre plats och lättare att paketera dem. Men jag hörde aldrig vad de skulle komma på att göra. Jag var givetvis nyfiken!

Så jag går ut och frågar honom: ”Vad är det de skulle komma på att göra för något?”

 Svar:  ”Tänk, om dom gjorde äggen fyrkantiga som en kub istället för en sådan konstig form!

Denna patient hade lagt handen på tågspåret när tåget kom.

Detta för att det var syndigt att onanera, vilket han inte hade kunnat låta bli! Så han var utan sin högra hand. Med det var ju tyvärr inget roligt!


Forts. Klicka här!

 
 
stina

stina

4 juni 2007 10:05

Haha...jasså, du kan klippa också.
Det gör jag med. Jag har klippt i 28 år.
Säkert klippt en psykopat med. Eller ...ja, det vet jag att jag har. Kanske skulle ha klippt till honom på riktigt istället.:-)
Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

4 juni 2007 13:09

Jag kikar bara in här för att önska dig en riktigt trevlig sommar.... vi flyttar till stugan snart och då tar jag semester från både datorn och bloggandet! Kram på dig..

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards