Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2007

LIVSÅSKÅDNING

Av Bengt - 25 oktober 2007 11:46

 Får jag bjuda på en smörgås? 



Min levnads historia får vänta tills måndag!

 

Lördagen den 20 okt.  talade Christer Sturemark i radioprogrammet ”Vid dagens början”. P 1.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv.asp?ProgramId=1610&NrOfDaysInArchive=7


 

Hans tankar är identiska med mina egna som jag inte kan formulera och uttrycka på ett så fint och lättfattligt sätt. Därför har jag skrivit ner vad han sa och vill att andra ska få ta del av det som inte hört det samt få begrunda. Här kommer det ordagrant:

 

Min humanistiska livsåskådning handlar ytterst om respekt för människan. Kärnan i min

Humanitet är enkel insikt som samtidigt kan vara mycket svår att acceptera. Nämligen att vi lever i en värld utan närvaro av några högre makter som kräver vår underkastelse eller ens vill oss väl. Det finns ingen kosmisk  avsikt, ingen uppgjord plan för människan .

Inga gudar som styr, inga ogripbara andeväsen som leder oss åt ena eller andra hållet.

Vi människor har själva ansvar för var andra och i detta ansvar ligger en djup befrielse. Min humanism innebär också ett nyfiket förhållningssätt till världen.  Det innebär ett förhållningsköst kunskapssökande och tillit till de djupa mänskliga möjligheterna att iaktta och se viljan att analysera och i förmågan  att i allt högre grad förstå sin omvärld.

Vi vet inte allt i dag, men mysterierna i vår värld löser inga inbillad gud. Vi vet mer i dag än vi viste igår. Sagor, sägner eller myter från mänsklighetens barndom måste lämna rum för insikter som vi gjort genom systematisk kring världens förunderliga fenomen.

Det finns människor som ser denna utveckling som en förlust. Det finns dom som upplever ett konkuransförhållande mellan vetenskaplig kunskap och sina egna känslor av att i en meningsfull och hänförande värld.

Men en regnbåge blir inte mindre vacker bara för att vi förstår hur den uppkommer på himlen  av ljusets brytning  genom miljoner vattendroppar.

Våra nya insikter om verkligheten den gör på inget sätt verkligheten torftig!

Det blir inte mindre, utan tvärt om, spännande och fascinerande att röra sig i världen  när man är beredd att försöka förstå den och ta till sig kunskaper.

Min humanism är också en andlig livsåskådning. Men ordet andlighet är inte förbehållet  dom gudstroände eller den kommersiella flumkulturen med astrologi, feeling och terakotkort.

Den andlighet jag känner skulle aldrig låta sig förenas med en bekännelse till enväldiga  gudar och dom är helt oberoende av alla dom beställsamt uppdykande andeväsen och  yuoeis kulturer.

Andligheten bor i människan och mötet mellan människor. Andlighet är det rika, öppna, förändliga i vårt eget inre liv. Den är inte övernaturlig utan oerhört naturlig. Andligheten finns i upplevelser av musik, konst och litteratur, i vår känsla för naturens skönhet. Andligheten finns till sist i vår ofrånkomliga och uppoffrande närhet till var andra!

Därför står valet inte mellan andlighet och förnuft. Valet står mellan andlighet med och andlighet utan förnuft!

 Fortsättning följer i morgon!

 
 
Ruth

Ruth

25 oktober 2007 14:39

Dina smarriga mackor ser väldigt inbjudande ut, men mina smaklökar försvant med min huskur i går kväll. Har satt in en lägesrapport i min blogg... En duktig skriben som filosoferar har du fått in i dag, duktig att förmulera sig och sunda tankar !
Kram vännen..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
christina

christina

25 oktober 2007 20:18

Ser onekligen goda ut så jag tar gärna en macka....
kram vännen

http://qinna.blogspot.com

 
Alle

Alle

25 oktober 2007 23:19

Ja det va lite segt på bloggen i går...och det va ju synd!
Jag jobbar ju bara kvällar... så mitt bloggande blir ju sent och då är det tråkigt när det inte funkar.
Och jag ser ju fram mot ditt skojande en annan kväll då!
kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

25 oktober 2007 23:50

Då jag sällan eller om jag ska vara ärlig aldrig lyssnar på P1, så hade jag missat dessa sunda tankar om livet om du inte återgett det i din blogg. Tack för mackan, jag tog bara en så att fler fick smaka. Den var värd en kram.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

26 oktober 2007 16:02

Tack, mackorna ser frestande goda ut:) Livsåskådningen delar skogsfrun helhjärtat, har inte varit medlem i något religiöst samfund sen flera år.

http://barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards