Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 17 februari 2009

Till fjälls!

Av Bengt - 17 februari 2009 21:55


  

Medresenärskan gav mig uppslag i sin berättelse att smida om mig och skidor.

  

Livet i Tännes.

 

Har väl i min levnadshistoria berättat om när jag som barn fick skidor. Det var sådan där som man vallade med stearin. Det var en dag  jag försökte och sen blev de stående tills de blev till. ved.

 

När jag år -73 köpte Hökåsen införskaffade jag mig ett par vallningsfria skidor och försökte igen att ta mig fram på dem. Men det gick dåligt.Kunde inte svänga och ramlade ideligen.

Jag hade då börjat på Borås lasarett året innan. Fackföreningarna köpte in andelar i stugor i Tännes stugby i Härjedalen som personalen då kunde hyra. Vilket jag gjort varje år utom de två sista åren!


Så kom det sig att vi hyrde en stuga. Det var min sambo och hennes dotter och son som gav oss iväg den 72 mil långa vägen till stugbyn. Vägen gick förbi Sälen och därefter var det en smal backig och krokig väg. Vi hade startat tidigt på morgonen och det blev kväll och vi hade långt kvar. Vid varje upplysning man kunde se i skyn sa vi det måste vara Tännes,

. Men ack det var några enstaka hus, Men till sist var vi dock framme och fick installera oss i en underbar timmerstuga. Först var det en liten hall för att hänga ytterkläder Sen ett stort fint möblerat rum, med öppen spis. TV fanns också. Ett kök med allt som behövdes för ett hushåll. Tre sovrum. Allt var för att hysa åtta personer.

Hade det inte varit för att vi kommit så sent,  så skulle vi gått till bastun i storstugan med reception. Aktiviteter av olika spel som schack, biljard,  m.m Men bastun var redan avstängd.

Nästa dag måste vi ju rekonstruera oss. Solen sken in genom sovrumsfönstret. När man så tittade ut  kunde man se norra sidan av slalombackarna på ett berg som hette Kröken.

Vi tog en tur dit några kilometer från stugbyn. Set tittade vi vad det fanns för affärer men det fans bara en. Ville vi handla så fick vi åka  till  Funesdalen  där det fanns bank, post och flera affärer. Det var två mil att åka dit

 

I Tännes ligger också Sveriges högst belägna kyrka, en liten vit träkyrka. Tännes är en stad med mycket få invånare men Funesdalen är inte någon stad men det är där folk bor.

Hela västra sidan av Funäsdalen ligger en stor sjö .Där kan man hyra scouter och åka på sjön.

Varit där även en gång på sommaren och då såg allt så annorlunda ut, man kände inte riktigt igen sig då.

 

När man är ute på sjön ser man upp mot ett högt och brant berg och högst där uppe på toppen ligger en stor restaurang. För att komma upp till den måste man ta liften vid slalombacken.


Fortsättning följer! Klicka här!


  Nu är det vinter och kallt och behövs något värmande. Hoppas min önskan om att ni har det fint och skönt kan vara värmande för er. Kram!

 
 
Alle

Alle

17 februari 2009 22:09

Det va ju en trevlig liten resa du bjöd på idag!
Är det stugan på fotot som ni bodde i ?
Den såg ju trevlig ut!
Jag hade nog hållit mig innomhus...vid en värmande brasa och lite glögg!
Gillar inte när det är kallt...kram

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

17 februari 2009 22:47

Så nu är det skidor på fötterna i dag (eller i morgon), det var nog en syn för gudarna. Skall bli roligt att läsa om dina skidbragder i backarna hehehe....
Längtar tills i morgon !
Kramiz

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

18 februari 2009 00:23

Sent godkväll. Ja det är vackert i Tännäs Särskilt den lilla vita kyrkan. Snö behöver man inte sakna däruppe. Fifjonkan har vart rätt mycket förr i Stora Blåsjön det är vackert där med. Godnatt sov så gott

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

18 februari 2009 08:30

Trevlig berättelse!
Kommer tillbaka och läser fortsättningen.

Ja, kallt är det så det förslår!

Kram

http://birgittas.bloggagratis.se

 
kurrelina

kurrelina

18 februari 2009 09:42

Ja du vännen, Mac är väl inte så vanligt ännu bland vanliga data användare men jag fick ju den i julklapp av min son och han är Mac älskare och faktiskt så är det en mycket lättare att jobba med men har sina begränsningar eftersom inte så många har den.
Betr. din resa....åkte du slalom??

Kramenmjamen på dig

http://kurrelina.bloggagratisl.se

 
Alle

Alle

18 februari 2009 14:28

Ingen ny skid tur ?

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
maki till Smeden

maki till Smeden

18 februari 2009 18:13

Så väl jag känner det med skidor. Stearin, hahaaa. så vad det ju!
Sen kom dom dära "tuberna " att stryka på , som aldrig ändå stämde .....
Vi slängde bort alla sidorna (dumskallar) men
jag ska nog skaffa mig nya långfärdsskidor...
Dom får väl hänga på väggen , som minne till nästa generation, hahaa!
kram

http://maki.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

18 februari 2009 23:43

Jag fick också valla mina skidor med stearin, men de fungerade bra. Vi har ett par riktigt gamla laggar på vinden, ett par vita faran från försvarsmakten. Det är många värnpliktiga som har fått slita ont med dessa skidor på fötterna.
Ha det gott. Kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards