Bengt-Alfreds Tankesmedja

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2015

Sjuksköterskeutbildning del 1.

Av Bengt - 13 oktober 2015 19:32



     

(Skulle smidet igår men var så trött!  Men nu blir det  fortsättning på min livshistoria!)


Som sagt jag var färdig med folkskoleutbildningen på Wendelsberg varifrån jag fått bra betyg

och fått premie som bästa elev i  matte och fysik.

Sökte in på olika sjuksköterske skolor. Kom in på alla jag sökt på mina betyg.

Så började jag på den i Göteborg. Men det skulle jag aldrig ha gjort.

Det tog inte många veckor förrän jag märkte att sjukhuschefen som hotat mig hade ett finger med

I spelet där.  Se när jag sparkades som mentalskötare! Klicka här!

Jag förstod att jag inte skulle kunna klara mig att bli sjuksköterska på den skolan.

Jag flyttade därför till Jönköping.

Skolan gick skapligt där utan dem problemen. Jag var inte någon toppelev. Snarare tvärt om.

Men jag hade bra minne av förläsningarna och så hade jag under många år sedan jag började som mentalskötare läst privat både sjukvårdslära, psykologi och sociolog som var till hjälp för mig..

Men jag hade ett problem med mina studier. Jag kunde aldrig lära mig för skrivningarnas skull utan

måste gå till grunden i vad jag läste, så jag förstod vad det var jag ville kunna. Därför var jag hämmad inför skrivproven. Men jag blev ändå godkänd på proven.

Men det jag lärde mig sitter fortfarande kvar och har märkt att de som hade toppbetyg vet mycket

mindre än vad jag vet, senare i våra liv som sjuksköterskor. 


 


Fortsättning följer!


Hoppas ämnet inte är tråkigt för er. Men jag har lovat min dotter att hela mitt liv ska komma med.

 

Fortsättningen följert.Klicka här!


Många kramar och hoppas ni har det underbart!

 
 
TantGlad

TantGlad

13 oktober 2015 20:36

Halloj. Intressant att läsa och du får gärna skriva en fortsättning. Följer dig så gärna.
Som svar: jag förstår.

Ha en jättefin kväll. Nån minusgrad hos mig. Men nu är det ju kallare tider.

Kramen.

http://tantglad.bloggo.nu

Bengt

13 oktober 2015 20:55

Ju det börjar bli kallt nu. Mest på natten.
Snart får jag väl ta in kaffebryggare och brödrost från balkongen och inta frukosten i köket!
Kram och god fortsättning!

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

14 oktober 2015 18:39

Som du kämpade för din sköterskeutbildning! Du måste sannerligen ha sett det som ett drömyrke. Det kan det ju också vara men på den tiden -när jag jobbade som barnsköterska på Barnsjukhuset i Gbg vimlade det av titelsjuka och elaka överhögheter vars ord var lag och som man förväntades fjäska för.

Långt senare, inom äldreomsorgen, såg jag många exempel på dålig stil mot de äldre, särskilt på demensboendena och det är ju aldrig populärt att ifrågasätta vare sig arbetsledning eller arbetskamrater!

Bra gjort av dig!
Kram.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Bengt

15 oktober 2015 11:20

Vänta bara så får du höra fortsättningen! Jag säger så här det finns tre kategorier inom vården.
1. De som bara vill ha ett arbete.(Är så där?)
2. De som känner och vill ha makt. ( De värsta!)
3. De som älskar och vill göra något för sin medmänniska. ( Räknar mig faktiskt till dem!)
Kram vännen.
Saknar din mening om mitt förra smide!

 
wiolettan

wiolettan

15 oktober 2015 15:01

Intressant, jag tycker verkligen det och ser fram emot fortsättningen.
Det är ju spännande att veta hur livet har farit fram med olika personer och hur resan har varit.
Bra att du sökte dig ifrån Göteborg. Det finns alltid, överallt, någon eller några som inte passar till det jobb de har.
Kram och skynda dig och smid på. Nej, jag ska inte stressa dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Bengt

15 oktober 2015 17:17

Mänskoskildringar är ju ett av mina största intressen.
Därför hoppas jag också kunna bidra med sådant till mina bloggläsare.
Väntar mig svar angående Stockholmsresor!
Kram vännen!

 
Corina

Corina

15 oktober 2015 15:48

Intressant att läsa är det. Länge sedan jag besökte dig men har haft annat för mig som tagit upp min tid :) Sjuksköterska var nog min plan när jag läste till mentalskötare men det blev aldrig av, blev kvar inom demensvården jag och jobbar ju idag med sjukhemsvården. Fungerar ju det med, någon ska ju göra detta också och trivs bra där jag är även om det är tungt. Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

Bengt

15 oktober 2015 17:11

Jag har verklige väntat på dig och jag saknade en kommentar i mitt förra inslag!
Kram!

 
gun

gun

15 oktober 2015 22:08

Intressant och jag ser fram mot fortsättningen.
Vilken tur att du sökte dig vidare för att kunna slutföra din utbildning.
Det är inte alltid de med toppbetygen som kan allt.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Bengt

15 oktober 2015 23:26

Besvärligheterna är dock inte slut ännu!
Kram och ha en ny bra dag!

 
wiolettan

wiolettan

16 oktober 2015 12:55

Stockholmsresor undrar du över.
Ja, nu är det ju så att jag bor i Sundbyberg och en tur in till Sthlm tar cirka 15 min. med tunnelbanan. Inte blir det några övernattningar för oss där inte, vi åker hem och sover. Men, tack så hjärligt för erbjudandet.
Kram och trevlig fredag på dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Bengt

16 oktober 2015 14:21

Jag har redan förklarat missförståndet i din blogg. Trodde du bodde långt från Stockholm!

Kram! Ha en bra helg. Blir ett nytt smide senare i dag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt - 28 maj 2017 10:39

Så kom vi till slutet av denna levnadshistoria...   Natten till den 24 maj lämnade min far Bengt Andersson oss efter 3 veckors intensiv-vård. Stilla och lugnt utan ångest eller smärtor i sömnen precis som han önskade.     Det är med stor so...

Av Bengt - 8 april 2016 12:53

    Är det dags igen med en invasion av Ryssland inom de närmaste seklerna?  Alltså ett tredje världskrig! Ja, jag bara undrar lite när man ser på historien och vad som händer i dag. Historiskt sätt för att då bara nämna Carl den tolfte, N...

Av Bengt - 4 april 2016 21:22

    Nu först när jag börjar inlägget får jag tala om att den där gasoldammsugaren givetvis bara går att dammsuga med DEN FÖRSTE APRIL!       Det är så svårt att börja blogga. Vet inte hur jag ska skriva, flödet har liksom försvunnit och ...

Av Bengt - 1 april 2016 00:23


  Hej på er alla bloggvänner  som kan finnas kvar. Mitt bloggande tog plötsligt slut. Ja det gick faktiskt inte att blogga utan datorn som pajade. Sen har det varit det än det ena och än det andra som hindrat att vara inne på bloggen. Nu ...

Av Bengt - 30 december 2015 12:28


    Önskar er ett gott slut på detta förflutna år!   Så Välkommen till år 2016 med hopp att det blir ett riktigt härligt år!   Vi hörs och ses igen sen på det nya år med nya upplevelser!    Stor nyårskram till er mina vänner! ...

Presentation

Om bloggen

Mitt liv och tankar. Börja gärna med ett gossebarn föds! Sen är det bara att klicka sig framåt fortsättning följer! Prova också gärna någon kategori som verkar intressant av mina levnadshistorier. Eller någon av de andra kategorierna som ser intressanta ut. Hoppas ni får glädja av att ta del av mina så kallade smiden! Ha det bra!

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards